Winterse fietssport

Tips voor veilig fietsen in winter en voorjaar

Hoewel de winter al begin maart het einde nadert, moeten sportfietsers ook in het voorjaar deels nog rekening houden met sneeuw en ijs. Wij laten je zien hoe je ook bij lage temperaturen niet hoeft af te zien van je favoriete sport. Om ervoor te zorgen dat je plezier beleeft en ook de veiligheid niet te kort komt, hebben wij een overzicht van de belangrijkste tips en informatie voor je samengesteld.

Fietsers op fatbikes rijden in de sneeuw langs een meer

Racefiets of mountainbike?

Bij ijs en sneeuw kan vooral op wegen in de volle wind het fietsen al gauw tot een onprettige ervaring worden. Daarom stappen racefietsers in de wintermaanden over op de crossfiets of mountainbike die berekend zijn op een "slechte" ondergrond. De ondergrond op bospaden remt op natuurlijke wijze de snelheid af en vermindert daarmee het risico van valpartijen en het ongemak van de koude rijwind.

Over het algemeen moet je langzamer rijden dan in de zomer, want als je sterk transpireert bij ijzige temperaturen koel je ook sneller af. In de winter moet je dan ook je tochten beperken tot één tot twee en een half uur. Tip: probeer zo veel mogelijk door de neus te ademen om de lucht op te warmen.

Advertentie

De juiste kleding

Helemaal volgens het motto ‘er bestaat geen slecht weer, wel slechte kleding’, moet je in de winter goed letten op wat je aantrekt.

Het systeem van de meerdere lagen

Hanteer het systeem van de meerdere lagen en draag meerdere dunne lagen kleding over elkaar. Katoen kun je beter niet dragen, omdat het materiaal nauwelijks nog droogt als het doorgezweet is. En wie wil in de winter rondrijden met natte kleren aan?

Wie een functioneel onderhemd, een trui met korte mouwen, trui met lange mouwen en een winddicht softshell jack over elkaar aantrekt, is goed tegen de kou beschermd. Het systeem van de meerdere lagen heeft bovendien het voordeel dat je ook weer lagen kunt uittrekken als je toch te warm krijgt. Neem in de wintermaanden steeds een kleine rugzak mee. Nog meer over het systeem van de meerdere lagen vind je in het artikel „Joggen in de winter“.

Softshell jacks van owayo voor fietsers

Biken in de wintermaanden Softshell jacks houden je warm

Wie bij sneeuw en ijs sportief actief is, moet letten op winddichte en ademingsactieve kleding. De warme softshell jacks van owayo zijn perfect voor het biken in de sneeuw. Als extra zitten er reflectoren op de mouwen voor een betere zichtbaarheid!

Fietser in de sneeuw
Op besneeuwde bospaden kun je beter overstappen op de mountainbike

Broek en handschoenen

Niet aan te raden in de winter zijn lange fietsbroeken die niet winddicht zijn. Daarentegen moet je een broek met softshell functie dragen met nog een extra korte broek eronder voor een betere bescherming tegen de wind.

Een onconventionele, maar doeltreffende oplossing is de softshell onderbroek die over de gewone fietsbroek wordt gedragen. Deze onderbroek is duidelijk voordeliger dan een lange softshell fietsbroek, maar je moet ze een paar maten groter kopen zodat je ze als laatste laag kunt aantrekken.

Ook voor de handschoenen geldt dat ze winddicht moeten zijn. Veel fietsliefhebbers dragen in de winter zelfs motorhandschoenen om zich goed te beschermen. Wanten bieden een betere bescherming tegen de kou.

Daar staat tegenover dat wanten het remgevoel beperken, maar je zou ook handschoenen met drie vingers kunnen proberen. In ieder geval moeten de handschoenen goed gevoerd zijn.

Advertentie

Warm van top tot teen

Isolerende en warmende inlegzolen zijn goed tegen de kou. Als extra kun je ook nog een hot pack onder de sokken leggen. Zo hou je gegarandeerd drie tot vier uur warme voeten.

Het lichaam verliest de meeste warmte via het hoofd, vandaar dat een helmmuts een absoluut must is als je bij lage temperaturen gaat fietsen. Je moet de helm opnieuw afstellen om te voorkomen dat hij te hoog op het hoofd zit en bij een val geen goede bescherming biedt.

Als het regent, kun je nog een speciaal overtrek over de helm trekken. Als extra bieden de hoofdband en het mondkapje nog meer warmte.

Voor een goede rondom bescherming tegen de kou biedt de vakhandel speciale bodywarmers van merino wol of fleece. Deze houden ook nek en hals lekker warm. Been-, arm- en kniestukken zijn ook populair onder sportfietsers.

Fietsers in de sneeuw op fietsen met dikke banden
Net als bij je auto, kun je in de wintermaanden winterbanden monteren.

De juiste techniek

Vooral in de winter geldt veiligheid vóór alles! Daarom moet je niet alleen je kleding, maar ook je banden en rijstijl aan de veranderde weersomstandigheden aanpassen.

Winterbanden en spikes

Ook de fietsers die nu en dan op pad gaan en geen mountainbike hebben, hoeven de fiets niet te laten staan als het fietspad een keer niet is geveegd. Voor zulke gevallen kan de vakhandel winterbanden en banden met spikes leveren. Na montage kun je je redelijk veilig op sneeuw en ijs wagen.

Wie van plan is regelmatig op sneeuw te rijden, moet een fatbike aanschaffen. Dit nieuw ontwikkelde type fiets voor terrein en expedities heeft extreem dikke banden om je zonder probleem buiten de gebaande wegen te wagen.

Zo kom je bij sneeuw en ijs goed door de bocht

Als je aan de bocht begint, moet je het einde al in het oog hebben en je snelheid verminderen om niet weg te glijden. Rem tijdig af om geen grip te verspelen bij het afremmen. Je houding moet steeds ontspannen zijn. Belangrijk is dat je de voorrem helemaal niet, of heel voorzichtig gebruikt.

De techniek is min of meer dezelfde als bij rijden op los grind. Je moet je gewicht verplaatsen naar de buitenbocht en het pedaal dat laag staat. Met deze techniek druk je de banden in de sneeuw en heb je meer stabiliteit.

Als het zwaartepunt van je lichaam boven de trapas ligt, wordt het gewicht evenwichtig over de beide banden verdeeld. Je lichaam neigt naar het voorwiel en de armen staan enigszins haaks op het lichaam.

Close-up van fatbike-banden en fietser op fatbike in de sneeuw
Op een fatbike kom je ook veilig door een onherbergzaam terrein

Niets voor zondagsfietsers

Belangrijk: Wees erop bedacht de onbelaste, binnenste voet snel naar voren op de grond te kunnen zetten. Mocht de fiets wegglijden, kun je je zo opvangen en een valpartij vermijden.

Als je door het centrum van de bocht bent, ga je weer staan. Om grip op te bouwen heb je veel gevoel nodig. Je doet er goed aan de fiets met armen en benen stevig op de grond te drukken en bij verlies van grip tegen te sturen. Het zwaartepunt van het lichaam moet daarbij boven de punt van het zadel liggen.

Als je door de bocht bent, moet je weer in de staande basispositie innemen. Denk eraan dat het achterwiel nog steeds kan wegglijden of doorslippen, daarom moet je de snelheid langzaam en met veel gevoel opvoeren.

Wij hopen je een paar waardevolle aan de hand te hebben gedaan en wensen je een succesvol en veilig winterseizoen.

Afbeeldingen: Afbeelding bij de titel: ©istock/GibsonPictures, afbeelding 1: ©istock/GibsonPictures, afbeelding 2: ©istock/GibsonPictures afbeelding 4: ©istock/ivandan

Advertentie