Een fietstocht plannen: tips van de expert

Zo plant u uw meerdaagse fietstocht

Een fiets met helm en rugzak staat op een landweg. De achtergrond toont een plattelandse omgeving.

Weg uit het dagelijks leven en de natuur in. Tijdens een meerdaagse fietstocht beleef je het landschap in al zijn facetten. Onze fietsexpert Martin Moschek vertelt waar je op moet letten bij het plannen van je fietsvakantie – van de juiste route tot de geschikte uitrusting.

Inhoud:

Advertentie

Tips van de expert voor je fietsvakantie: Martin Moschek vertelt waar het om draait

De enthousiaste sportfietser Martin Moschek doet in zijn blog Biketour Global (in het Duits) verslag over de spannende fietstochten die hij overal in de wereld heeft gemaakt. Sinds 1991 gaat hij steeds weer op pad, met of zonder gids, en heeft sindsdien rondgereisd in 55 landen en daarbij meer dan 100.000 km afgelegd. In het interview geeft hij ons belangrijke informatie over de juiste planning van een meerdaagse fietstocht.

Een fietser op een stoffige bergweg met rugzak en fiets omringd door rotsen.
Sinds 1991 heeft Martin Moschek al 55 landen per fiets bereisd.

De voorbereiding van meerdaagse fietstochten

Een langere fietstocht moet goed doordacht zijn. De juiste voorbereiding en een planning die aan de eisen voldoet, bepalen of alles soepel verloopt en of u van de tocht kunt genieten.

“Het moment waarop ik begin met plannen hangt vooral af van het type en de lengte van de tocht. Voor tochten van tot een week begin ik meestal twee dagen van tevoren na te denken over hoe de route eruit moet zien en wat ik ga inpakken.”

“Voor deze korte tochten is dus niet veel voorbereiding nodig. Als ik grotere tochten plan, begin ik meestal 6 maanden van tevoren met een eerste planning van het doel en de globale route. Daarna begin ik meestal met het uitzoeken van de heenreis en het nauwkeuriger uitstippelen van de route om de benodigde tijd te plannen. Ik pak de dag ervoor in — en dan kan het avontuur beginnen!”

De juiste route kiezen

De eerste overweging is natuurlijk waar je naartoe wilt. Verschillende regio’s brengen verschillende uitdagingen – en prikkels – met zich mee. De keuze van de juiste route hangt daarom af van factoren zoals je eigen conditie (en die van je medereizigers) en de geschiktheid van je fiets voor het betreffende terrein.

Waar de reis ook naartoe gaat: informeer uzelf van tevoren over de geschiktheid voor fietsers. Vooral bij fietstochten met kinderen is het belangrijk om erop te letten dat er fietspaden aanwezig zijn of dat de route door verkeersarme gebieden loopt.

Tip:
Als u zich volledig op de natuur en de fietservaring wilt concentreren, kies dan voor een goed bewegwijzerde fietsroute. Een betrouwbare infrastructuur wordt vooral geboden door gecertificeerde langeafstandsfietsroutes. In Duitsland zijn dit met name de ADFC-kwaliteitsfietsroutes, zoals de Donauroute, de Drauroute of de Moezelroute.
De keuze van de route wordt beïnvloed door verschillende factoren, zoals conditie en geschiktheid van de fiets.

De heer Moschek vertelt ons welke andere criteria de routekeuze beïnvloeden:

“Vaak is er maar één route, maar ik probeer er wel voor te zorgen dat die niet langs grote hoofdwegen loopt, maar meer door het platteland. Natuurlijk gaat routeplanning niet alleen om de verbinding van A naar B. Ik kijk vaak ook waar er bezienswaardigheden zijn of waar mooie landschappen te verwachten zijn.”

Wanneer u een meerdaagse fietstocht plant, bepaalt vooral de lengte van de etappes de geschikte rustplaatsen en accommodaties. Schat uw persoonlijke dagprestatie realistisch in om de etappes en de route van uw fietsvakantie globaal te plannen. Reken liever wat extra tijd in dan uzelf te overschatten – dit geldt vooral als u nog niet veel ervaring heeft met fietstochten.

Zo pakt de fietsexpert zijn routeplanning aan:

“De lengte van de etappes hangt helemaal af van de ervaring en de motivatie. Over de etappebestemmingen denk ik meestal pas op de dag zelf na. Natuurlijk zijn er altijd hoogtepunten waar ik langer blijf en die ik probeer als tussenstop in te plannen. Bij grotere fietstochten moet je echter niet te veel tijd besteden aan het plannen – het verandert onderweg toch steeds weer.”

“Ik plan mijn reistijden in dagkilometers. Afhankelijk van de weg- en terreinomstandigheden is dat tussen de 80 en 130 km per dag. Hoe lang ik daarover doe, hangt af van mijn conditie en het weer.”

Ongetrainde of onervaren fietsreizigers doen er goed aan om dagetappes van 20 tot 30 kilometer te plannen. Hetzelfde geldt als u de nadruk wilt leggen op genieten in plaats van op sportieve prestaties. Als uw conditie goed is, kunt u rekenen op langere dagetappes van ongeveer 50 kilometer of meer.

Goed navigeren

Waar u ook naartoe gaat – navigatie moet al tijdens het plannen van uw fietsvakantie worden meegenomen. Dankzij de hoogte- en afstandsmeting van Google Maps of andere routeplanners kunt u de gewenste routes snel en eenvoudig van tevoren uitstippelen.

Handige smartphonehouders voor het stuur zorgen ook onderweg voor een goede oriëntatie en besparen u de aanschaf van een duur navigatiesysteem. Neem voor de zekerheid toch een kaart van de regio mee, voor het geval de batterij of internetverbinding het begeeft.

Een smartphonehouder op het stuur maakt het navigeren tijdens de fietstocht eenvoudiger.

Plan B – Wat te doen bij slecht weer?

Een groot probleem bij het plannen van fietstochten zijn onbetrouwbare weersvoorspellingen. Onverwachte regenbuien of langdurige regenperiodes kunnen uw plannen snel in de war sturen. Vooral mooiweerrijders doen er goed aan een plan B achter de hand te hebben voor zulke gevallen.

“Regen en sneeuw zijn voor mij geen reden om niet te fietsen. Het is dan gewoon anders. Hevige storm betekent hooguit meer pauzes of een vroeg einde van de dag. In IJsland ben ik bijvoorbeeld al eens rond het middaguur gestopt en heb gewacht tot het weer kalmer werd. U kunt zich alleen voorbereiden door bij de reisplanning in weersgevoelige gebieden een passende tijdelijke buffer in te bouwen. Voor mijn Patagonië-tocht in het voorjaar van 2017 had ik bijvoorbeeld twee dagen extra ingepland voor slecht weer.”

Pauzes inlassen

Rustdagen geven u de mogelijkheid om nieuwe energie op te doen. Ze zijn ook ideaal om culturele hoogtepunten, bezienswaardigheden of de omgeving te verkennen. De uitdaging is om, zelfs tijdens een korte pauze, een optimale balans tussen ontspanning en beleving te vinden.

“Ik plan mijn pauzes niet, ik neem ze wanneer ik daar zin in heb. Dat is iets persoonlijks, en vaak geeft het lichaam zelf aan wanneer en hoe een pauze het beste is. Een fietstocht is niet per se vermoeiend. Het is geen wedstrijd, maar een tocht. Soms is het zwaar, soms niet. Het belangrijkste is dat het leuk blijft.”

Langere pauzes gebruik ik om bezienswaardigheden te bekijken, mijn voorraden aan te vullen, mijn spullen te wassen, de fiets en uitrusting te controleren en een beetje op internet te surfen.

“In IJsland heb ik ooit een gletsjer beklommen, in Tibet heb ik Lhasa bezocht en in Patagonië ga ik een grote gletsjer en een nationaal park bekijken.”

Een fietser staat met een beladen fiets in een besneeuwd berglandschap, majestueuze bergen zijn zichtbaar op de achtergrond.
Tijdens zijn reis door Georgië krijgt Martin Moschek de indrukwekkende landschappen en bezienswaardigheden van het land te zien.

Om te voorkomen dat u bij het invallen van de schemering nog moeizaam op zoek moet naar een geschikte accommodatie en mogelijk te hoge prijzen betaalt, doet u er goed aan om het aantal en de duur van uw overnachtingen van tevoren zorgvuldig te plannen. Zoek accommodaties of kampeerplekken op en vergelijk ze. Idealiter vindt u fietsvriendelijke accommodaties die speciale voorzieningen voor fietsers bieden, zoals veilige stalling en fietsreparatiegereedschap.

“Ik kampeer [...] op campings ongeveer 90% van de tijd. De andere 10% breng ik door in hostels. Er zijn landen waar kamperen niet ideaal is, maar waar je goedkope kamers voor 5 dollar kunt vinden. In Duitsland kampeer ik altijd.”

Goed voorbereid: de juiste kleding voor elk weertype

Ook bij het fietsen is het laagjessysteem aan te raden, waarbij u kledingstukken kunt aan- of uittrekken afhankelijk van de weersomstandigheden.

Dunne functionele onderkleding voert vocht snel af en zorgt ervoor dat u het niet koud krijgt als u zweet. Afhankelijk van de temperatuur volgen één of meerdere lagen bovenkleding, zoals een fietsshirt, T-shirt of dunne trui. Als bovenste laag wordt een jack van waterafstotend en ademend materiaal aanbevolen, dat u zowel tegen wind als regen beschermt.

In onze 3D-configurator kunt u in een handomdraai uw eigen gepersonaliseerde en professionele fietstrui ontwerpen. Kies het ontwerp, de kleuren en de opschriften geheel naar uw wens en laat onderweg aan iedereen zien wat een geweldig team u bent.

Fietsshirt CL3 Basic met lange mouwen

Ontwerp nu uw CL3 Basic fietsshirt met lange mouwen >>

Een fietstocht plannen: de juiste uitrusting

De lengte van uw fietstocht bepaalt hoeveel tassen u nodig hebt. Voor een dagtocht is een eenvoudige rugzak voldoende, maar als u een meerdaagse fietstocht plant, moet u uw uitrusting dienovereenkomstig uitbreiden.

De combinatie van fietstassen en een stuurtas heeft zich goed bewezen. De juiste gewichtsverdeling is daarbij cruciaal voor het rijcomfort. Als vuistregel geeft Martin Moschek het volgende advies:

“Zwaardere spullen moeten meer onderin de tassen worden geplaatst. De verdeling van de bagage moet ongeveer 60% achter en 40% voor zijn.”

Een fiets met rode en zwarte bagagezakken die ordentelijk op het gras staan.
De juiste verdeling van de bagage bepaalt het rijcomfort.

Wat neem ik mee?

Hoe ervaren u ook bent in het voorbereiden en plannen van langere fietstochten, zelfs professionals moeten vóór vertrek goed nadenken over de benodigde reisuitrusting. Bij groepsfietstochten kan de bagage worden verdeeld, zodat elke deelnemer een deel van de proviand voor de groep meeneemt. Tot de persoonlijke must-haves die elke fietser bij zich moet hebben, behoren voldoende geld en een smartphone.

Onze expert geeft nog meer tips voor lange fietstochten:

“Ik heb voor elke tocht een eigen inpaklijst. Ook al weet ik meestal wel wat ik meeneem, het hoort bij de voorbereiding om zo’n lijst te maken en vervolgens af te werken.”

Alles wat ik meeneem op reis is in de loop der jaren geoptimaliseerd. Ik fiets grote tochten met ongeveer 15 kg bagage, exclusief eten en water.

Nieuw aan boord is een kooktoestel, maar dat beschouw ik meer als een luxeartikel dat ik onderweg eigenlijk niet echt nodig heb.

Ik heb altijd mijn Leatherman-tool bij me, dat ik in 1998 tijdens mijn reis van Duitsland naar India in Kathmandu heb gekocht. Daarnaast gaat er al bijna 20 jaar een snijplankje mee, dat er inmiddels behoorlijk versleten uitziet, maar nog steeds goed van pas komt.

En natuurlijk heb ik altijd mijn reisdagboek bij me. Daarin schrijf ik nog steeds mijn belevenissen van de dag op en maak ik aantekeningen voor artikelen of bij bepaalde foto’s. Een grote tocht zonder dagboek kan ik me niet voorstellen.

Op zijn blog heeft Martin Moschek de gedetailleerde inpaklijsten van zijn Kaukasus-, IJsland- en Oost-Afrika-tochten gepubliceerd.

Advertentie

De fietscontrole

De fietscontrole is een essentieel onderdeel van de voorbereiding van een fietstocht – ongeacht de lengte.

Wat u op weg naar het station misschien nauwelijks opmerkt, kan tijdens een meeruur- of meerdaagse fietstocht veel energie kosten — of zelfs uw veiligheid en die van uw medefietsers in gevaar brengen.

Aanlopende remmen, slecht geoliede kettingen of een verkeerd afgestelde zadel moeten van tevoren worden gerepareerd en aangepast. Een functionaliteits- en veiligheidscontrole vóór vertrek bespaart energie en ergernis.

Als u op zeker wilt spelen, breng uw fiets dan naar de dichtstbijzijnde werkplaats. Vooral als u een meerdaagse fietstocht plant, verdient de investering zich snel terug.

Absoluut noodzakelijk bij het plannen van een fietsvakantie: de fietscontrole vóór vertrek.

Plan uw fietstocht, stap op het zadel en gaan!

Nu nog de fietskaarten bij elkaar zoeken en beginnen met de planning. Met onze tips kan er tijdens je reis niets meer fout gaan. Wij danken Martin Moschek voor het interview en wensen hem veel succes bij zijn volgende, spannende fietsreizen.

Advertentie

Beeldcredits: Titelbeeld: Arochau/stock.adobe.com, Afbeeldingen 2, 5, 6: Martin Moschek, Afbeelding 3: eyetronic/stock.adobe.com, Afbeelding 4: primipil/stock.adobe.com, Afbeelding 7: anatoliy_gleb/stock.adobe.com