Deskundige tips voor uw fietstocht

Hoe u uw meerdaagse reis in het zadel plant

Fiets met rugzak en helm op een kiezelweg

Het leven van alledag achter je laten en de natuur intrekken. Van een geschikte route tot en met de noodzakelijke uitrusting, onze deskundige voor fietstochten, Martin Moschek, vertelt waarop je moet letten bij de planning van een meerdaagse fietstocht.

Op pad in de warme zomerzon of op een kronkelend paadje genieten van een kleurrijke herfstbos, vrijwel iedere tijd van het jaar is geschikt voor een fietstocht. Maar waar je ook heen wilt, een goede planning is essentieel voor het slagen van de tocht. Lees hier hoe je je het beste kunt voorbereiden en waar je onderweg op moet letten.

Tips van de deskundige: Martin Moschek vertelt wat van belang is

De enthousiaste sportfietser Martin Moschek doet in zijn blog Biketour Global (in het Duits) verslag over de spannende fietstochten die hij overal in de wereld heeft gemaakt. Sinds 1991 gaat hij steeds weer op pad, met of zonder gids, en heeft sindsdien rondgereisd in 47 landen en daarbij meer dan 58.000 km afgelegd. In het interview geeft hij ons belangrijke informatie over de juiste planning van een meerdaagse fietstocht.

Martin Moschek op zijn fiets met volle bepakking
Sinds 1991 heeft Martin Moschek al 47 landen op zijn fiets bezocht.

De voorbereiding

Een langere fietstocht moet goed doordacht zijn. Een goede voorbereiding en de planning die erbij hoort zijn beslissend voor het succes van je fietsreis.

"Het tijdstip dat je begint met je planning, is met name afhankelijk van het soort tocht en de duur. Voor tochten van 1 week begin ik gewoonlijk 2 dagen van tevoren na te denken over hoe de route eruit zou moeten zien en wat ik mee wil nemen.

Deze korte tochten vereisen dus niet zo veel voorbereiding. Als ik van plan ben een langere tocht te maken, begin ik meestal 6 maanden van tevoren met de eerste planning voor wat betreft de bestemming en de globale route. Gewoonlijk begin ik dan met de planning van de heenreis en een exactere meting van de route om de tijd te plannen die ik nodig zal hebben. Pakken doe ik de dag voor vertrek en dan kan ik van start gaan."

Advertentie

De keuze van een geschikte route

De vraag wat de bestemming zal zijn, staat natuurlijk voorop. De verschillende gebieden zijn net zo veel verschillende uitdagingen. De keuze van een geschikte route wordt dan ook beïnvloed door factoren zoals de eigen conditie of die van medereizigers en de deugdelijkheid van de fiets voor de wegen die je zult tegenkomen.

Een groepje fietsers op pad in de natuur
De keuze van de route wordt beïnvloed door factoren zoals conditie en de geschiktheid van de fiets

Waar de reis ook heen gaat, ga eerst na of ze te doen is voor fietsers.

Vooral bij tochten met kinderen moet je erop letten of er fietspaden zijn of dat de route door gebieden loopt met weinig verkeer.

Martin Moschek vertelt ons welke andere criteria van invloed zijn op de keuze van de route.

"Vaak is er maar die ene route. Als het maar even kan, let ik erop dat ik niet langs grote verkeerswegen hoef te fietsen, maar eerder door dorpjes. Natuurlijk is de routeplanning niet alleen maar bedoeld als verbinding van A naar B. Meestal zoek ik ook uit of er bezienswaardige plaatsen of prachtige landschappen te vinden zijn."

Vooral bij meerdaagse fietstochten is de lengte van de etappes beslissend bij de keuze van mogelijkheden te pauzeren en de accommodatie. De bestemmingen moeten in overeenstemming zijn met wat je per dag aan kunt en moeten afgestemd worden op het verloop van de route.

"De lengte van de etappes wordt bepaald door ervaring en motivatie. Over de bestemmingen van de etappes denk ik meestal pas na op de dag zelf. Natuurlijk zijn er altijd weer hoogtepunten waar ik wat langer wil blijven en die ik dan ook als tussenbestemmingen probeer in te plannen. Voor langere fietstochten moet je niet al te veel tijd besteden aan de planning omdat het toch steeds weer anders uitpakt.

De rijtijden plan ik als afstanden per dag. Afhankelijk van de toestand van de wegen en het terrein is dat tussen de 80 en 130 km per dag. Hoe lang ik daarvoor nodig heb, hangt dan weer af van mijn actuele conditie en het weer."

Goede navigatie

Waar je ook terecht komt, een goede navigatie is bepalend voor succes en plezier dat je aan de tocht beleeft.

Dankzij de hoogte- en afstandmeting van Google Maps kunnen de gewenste routes snel en eenvoudig van tevoren worden gepland.

Handige houders voor smartphones aan het stuur garanderen ook onderweg een goede oriëntatie en maken de aanschaf van een duur navigatiesysteem overbodig.

Fietsstuur met korfje, rugzak en landkaart
Met kaart van papier, of via de smartphone, een goede navigatie is van doorslaggevend belang voor een geslaagde tocht.

Plan B, wat te doen bij slecht weer?

Ontoereikende weersverwachtingen vormen vaak een probleem bij de planning van een fietstocht langer van tevoren. Door onverwachte regen of langaanhoudende regenperiodes kunnen je plannen al snel in duigen vallen. Vooral de mensen die het liefste bij mooi weer fietsen moeten voor deze gevallen een plan B achter de hand hebben.

"Regen en sneeuw zijn voor mij geen reden niet te fietsen. Je kunt er toch niets aan doen. Hevige storm zorgt hoogstens voor meer pauzes of een vroegtijdig einde van de dagelijkse etappe. Op IJsland ben ik een keer 's middags gestopt en heb gewacht tot het weer rustiger werd. Voorbereiden kun je je alleen maar door bij tochten in gebieden waar het weer wat ruiger is, de nodige extra tijd als buffer in te plannen. Voor mijn tocht door Patagonië in het voorjaar van 2017 heb ik, bijvoorbeeld, twee dagen extra ingepland als buffer voor slecht weer."

Adempauzes

Rustdagen bieden de fietsers de kans weer nieuw energie te tanken en slaan een brug tussen sportieve activiteit, de bezichtiging van bezienswaardigheden en bezoek aan culturele hoogtepunten op een reis. De uitdaging is ook tijdens een korte pauze de optimale balans te vinden tussen rust en beleving.

"Ik plan mijn pauzes niet, maar stop als ik eraan toe ben. Dat is persoonlijk en vaak meldt het lichaam wel hoe een pauze eruit moet zien. Een fietstocht hoeft immers niet uitputtend te zijn. Het is geen race, maar een reis. Soms is het vermoeiend, soms ook niet. Het moet in ieder geval leuk blijven.

Langere pauzes gebruik ik om bezienswaardigheden te bekijken, mijn voorraden aan te vullen, de was te doen, fiets en uitrusting te controleren en een beetje op het internet te surfen.

Op IJsland heb ik een keer een gletsjer beklommen, in Tibet heb ik Lhasa bezocht, in Patagonië ga ik een grote gletsjer en een nationaalpark bekijken."

Besneeuwde bergen met vol bepakte fiets op de voorgrond
Op zijn reis door Georgië krijgt Martin Moschek het indrukwekkende landschap en de bezienswaardigheden van het land te zien.

Om te voorkomen dat je tegen de avond eerst nog met veel moeite een geschikt onderkomen moet zoeken en misschien ook nog veel te veel moet betalen, moet je het aantal overnachtingen en de duur ervan van tevoren grondig plannen en aanbiedingen van hotels of campings opzoeken en vergelijken.

"90% van de tijd kampeer ik. Hetzij ergens in de natuur of op een camping. De overige 10% breng ik door in hostels. Er zijn landen waar kamperen geen optie is, maar waar goedkope hotelkamers voor 5 dollar te krijgen zijn. In Duitsland kampeer ik altijd."

Advertentie

Perfect voorbereid, de geschikte kleding voor ieder weertype

Ook voor het fietsen komt het systeem van de meerdere lagen goed van pas, omdat je de afzonderlijke kledingstukken, afhankelijk van de weersomstandigheden, kunt aan- of uittrekken.

Dun functioneel ondergoed voert vochtigheid snel af en voorkomt dat je niet koud krijgt als je zweet. Al naargelang de temperatuur volgen dan een of meerdere lagen kleding, zoals T-shirt of dunne truien. Een jack van een waterafstotend en ademingsactief materiaal is ideaal als buitenste laag om bescherming te bieden tegen wind en regen.

Dankzij onze online product configurator kun je in een handomdraai je eigen persoonlijk en professionele sportkleding vorm geven. Kies design, kleur en beletteringen helemaal volgens je eigen voorstellingen en laat iedereen op de route zien dat jullie een geweldig team zijn.

De juiste uitrusting

De duur van de fietstocht is bepalend voor het aantal tassen dat je mee moet nemen. Voor een dagtocht heb je al genoeg aan een simpele rugzak, maar als je een meerdaagse fietstocht plant heb je meer nodig.

Een combinatie van fietstassen en een tas aan het stuur doet het goed. Een correcte gewichtsverdeling is bepalend voor het rijcomfort. Als vuistregel adviseert Martin Moschek:

"Zware spullen liever zo laag mogelijk in de fietstassen. Voor de verdeling van de bagage geldt: 60% aan de achterkant en 40% aan de voorkant."

Fiets met fietstassen aan voor- en achterkant
De correcte verdeling van de bagage is bepalend voor het rijcomfort.

Wat moet ik inpakken?

Hoeveel ervaring ze ook hebben met planning en voorbereiding van langere fietstochten, ook geoefende reizigers moeten nog een keer goed nadenken over hun bagage voordat ze aan een tocht beginnen. Bij groepstochten kan men de bagage over de deelnemers verdelen en iedereen kan bijdragen aan de proviand voor de groep. Voldoende geld en een mobieltje horen bij de noodzakelijke dingen die iedere reiziger bij zich moet hebben.

"Voor iedere tocht heb ik een aparte paklijst. Ook als ik eigenlijk al weet wat ik mee zal nemen, is het toch een deel van de voorbereidingen zo'n lijst te maken en dan punt voor punt af te werken.

Alles wat ik op een tocht meeneem, is het resultaat van een voortdurende optimalisatie in de loop der jaren. Ik rij ook lange tochten met ongeveer 15 kg aan bagage, zonder eten en drinken.

Nieuw aan boord is een kooktoestel, dat ik echter meer zie als luxe en dat ik onderweg eigenlijk ook niet nodig heb.

Mijn Leatherman tool heb ik ook steeds bij me. Ik heb het in 1998 tijdens mijn reis van Duitsland naar India in Kathmandu gekocht. Bovendien gaat al meer dan 20 jaar ook een eetplankje mee. Het ziet er inmiddels tamelijk gehavend uit, maar het komt nog steeds van pas.

En natuurlijk heb ik steeds mijn logboek bij me. Daarin noteer ik elke dag wat er gebeurd is en maak aantekeningen voor artikelen of notities bij bepaalde foto's. Ik kan me een langere tocht zonder logboek niet voorstellen.’

In zijn blog heeft Martin Moschek de gedetailleerde paklijsten voor zijn tochten naar de Kaukasus, IJsland en Oost-Afrika gepubliceerd.

De fietscontrole

Een wezenlijk deel van de voorbereiding van een fietstocht, hoe lang ook, bestaat uit het controleren van de fiets.

Wat je onderweg naar het station nauwelijks opvalt, kan tijdens een tocht van meerdere uren waardevolle energie kosten. Bovendien is een onveilige staat van je fiets een risico voor jezelf en anderen.

Schurende remmen, kettingen die niet goed geolied zijn of een verkeerd ingesteld zadel zijn dingen die van tevoren moeten worden verholpen. Een controle van de fiets op deugdelijk functioneren voor het begin van de tocht spaart uiteindelijk energie en gemoedsrust.

Als je heel zeker wilt zijn, laat dan een vakman de fiets nazien. Vooral met het oog op meerdaagse tochten heb je de kosten er al snel uit.

Fietsband met gereedschap en handschoenen
De fietscontrole voor het begin van de reis spaart energie en gemoedsrust.

Opstappen en wegwezen!

Nu nog de fietskaarten bij elkaar zoeken en beginnen met de planning. Met onze tips kan er tijdens je reis niets meer fout gaan. Wij danken Martin Moschek voor het interview en wensen hem veel succes bij zijn volgende, spannende fietsreizen.

Afbeeldingen: Afbeelding bij de titel: ©istock.com/ pong2519, Bild 1,4,5 ©Martin Moschek, Bild 2: ©istock.com/ piola666, Bild 2: ©istock.com/ totalpics, Bild 3: ©istock/ mihtiander, Bild 6: ©istock.com/ humonia

Advertentie